fredag, juni 08, 2007

Förr i tiden

Idag skall jag berätta lite om förr i tiden och hur man hade det då. Förr i tiden är allt som redan har hänt, det som en del kallar för historia.

Förr i tiden så var de flesta människor ganska så små, nästan som pygméer. Det kan man se i gamla hus där tex köksbänkarna ofta är lägre än i moderna hus. Man kan också gå till skansen och titta på gamla saker från förr i tiden och se hur smått allt är. Sängarna förr var mycket mindre än de är idag. Det är för att det bara fanns barnsängar förut. Vuxna människor sov aldrig, de hade så mycket att göra så de hade inte tid helt enkelt. Man var nämligen fattig förr i tiden och därför tvungen att arbeta hela tiden för att få mat och annat man behövde.

Andra saker som var annorlunda förr i tiden var att det fanns dinosaurier. Dinosaurerna var stora ödlor som sprutade eld och tyckte om oskulder. De bodde i grottor och uppe på höga berg, där de ofta hade stora skatter. Ibland flazxade de runt lite, brände byar och stal fler skatter. Lite som skator fast större och farligare. Dinosaurerna blev till slut ihjälslagna allihopa av modiga riddare, som tex Ivanhoe, men skator finns det fortfarande gott om. En gång för typ 20 år sedan så sköt jag och far min på skator med ett gevär. Det hände också förr i tiden fast jag kommer ihåg det bättre än vissa saker som hände förra helgen. Sånt är konstigt.

Förr i tiden var allt enklare. Man behövde inte kunna mecka med bilar, installera datorer, hålla koll på primärvalet i Frankrike eller whats hot and whats not runt stureplan. Dessutom fanns inga lagar eller regler, så man kunde göra lite vad som föll en in. På tex stenåldern så behövde man knappt jobba alls. Man slog bara ihjäl en mammut på vintern, sen hade man mat hela året och kunde sola och bada och göra andra roliga saker mest hela tiden. Många som levde då kallade stenåldern för en "skitbra ålder" och hade mycket roligt för sig, tex så målade man mycket i grottor på stenåldern, även om det mesta blev ganska fult.

Många gamla människor säger att allt var bättre förr i tiden, och det har de rätt i. Till exempel levde man inte lika länge förr i tiden, så då slapp de unga höra de gamlas gnäll om hur bra allt varit tidigare. Andra bra saker förr i tiden var att cancer och aids inte fanns, så man kunde ha sex och röka hur mycket man ville utan att det var farligt. Man kunde till och med slicka i sig asbest om man ville, för cancer fanns ju ändå inte. Däremot fanns pesten som var en riktigt jobbig sjukdom man kunde dö av om man var bonde i Europa på 1200-talet eller så. Idag har vi kräftpest som är lite samma sak fast den drabbar kräftor istället för bönder. Det är bättre för bönderna men sämre för oss hippa storstadsbor som vill ha billiga kräftor till nubben i sommar.

Förr i tiden fanns inte Internet. Då fick folk fantisera när de skulle onanera. Fast de flesta onanerade inte förr i tiden, då fick man nämligen hår i handflatorna och det ville nästan ingen ha. En del onanerade dock som galningar, tex Gösta här till höger. Om man verkligen ville vara säker på att inte onanera så kunde man flytta till ett kloster och bo där. Där gick det inte att onanera för där trodde man på gud och hade fullt upp med att be till honom hela tiden. Dessutom så fanns det nunnor i klostret så man kunde vara lite med dem om man blev sugen.

Förr i tiden fanns det inte b-kändisar heller. Istället delades folk upp i kungligheter och övrigt pack. Övrigt pack var de som bodde i ens by medan kungligheter var de som bestämde. De bodde ofta långt borta och så länge det inte var krig kunde man strunta i dem. Kungafamiljen av idag är lite som ett museum från förr i tiden. Den kan man titta på om man vill veta hur det var förr när man inte behövde jobba utan bara kunde ta sig en liten kuckilurare mitt på ljusan dan, ha sex med vem man ville, slå ihjäl en mammut och sedan bara ta det piano hela livet. Kungafamiljen är på det sättet lite som b-kändisar, bara det att de har funnits mycket längre än Olinda & co, plus att de dessutom en gång i tiden var riktigt viktiga kändisar som kunde bestämma om du skulle ut och kriga eller om du skulle bli biskop i Skara eller nåt annat bra.

Det finns mycket mer att berätta om hur det var förr i tiden, men jag tror det får räcka för nu. Man orkar inte smälta hur mycket information som helst och dessutom är det ju fredag så en del av er sitter säkert redan med en bira i handen och är lite virriga i huvudet.

Trevlig helg då så länge...!!!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Är man en genuin bakåtsträvare så kan man sammanfatta hela inlägget "förr i tiden" med:
Allt va mycket bättre förr!

kurr kurr

Anonym sa...

Jag säger då det, man blir bitter hur det än är! Var iaf i oskarshamn och hade det riktigt trevligt, det är trevliga människor som ska jobba med mig där nere. Konsulten som jag var där med var trevlig men det visste jag sedan innan.. Fick dock ett samtal att frugan inte riktigt ville vara frugan längre.. utan mer ex.frugan. Så jag och konsulten tog oss en pubrunda som gick lös på ett antal hundra kronor.

Idag bila jag upp igen snabbt som attan.. prata ut med blivande ex.frugan och vi kom fram till samma sak.. blir bara lite små knökigt med barnen men nu får man tid med barnen och sig själv. Känns rätt så befriande. (Det börjar bli en egen blogg från mitt håll också i din blogg)

Jens sa...

Jobs, varför inte starta en kvällskurs i historia? Kontakta folkuniversitetet eller skapa en webbutbildning. Kalla den för Alternativ historia med Jobs. Succé.

Tomi, tufft för dig. Men om det inte lurar lite vargar runt hörnen så blir ju livet ganska tråkigt och statiskt. En av nackdelarna i ditt fall är att igår började tävlingen; jag är lyckligast. Och den kanske aldrig slutar. Inte helt osökt måste jag nu citera en snubbe på en blöt fest i Huddinge för många många år sedan: "Tjejer bara förstör förstör förstör!"

Anonym sa...

Men jag är ju lyckligare än på länge! Man kan bara vara pappa och vara med barnen, och när man inte är det då är man FRIIIIII ;)

Anonym sa...

Rollspel + extrem fantasi = sant.

Jens sa...

Tomi - Skönt. Då lägger jag ner mina planer på att ge dig bloggkommentarpsykoterapi.

Jobs - Fråga: Blandar du ihop drakar med dinosaurier i din text, eller? För övrigt så anser jag att du bör minst ta en helgs semester från lill-troll i sommar så vi kan sitta på Norra Gubberogatan och lyssna på Vapen och ammunition.

Anonym sa...

Tvättis får ta hur mycket semester från Lillis som han vill! Men han vill inte ha hur mycket semester från mig som helst.

Dock tycker jag du ska ta o pallra dig ner till gotland i sommar istället. Där finns det också vapen o ammunition och lite till...

Är det fullt i huset är det bara o slå upp ett tält på tomten, du verkar inte vara så kräsen av dig.

Jens sa...

Så får det bli! Synd bara att Visby e så j-vla dött på somrarna. Hur som helst, då vill jag ha den där honungsosten till frulle, lunch och middag och jävligt bra väder.

Jaha, så vad gör ni i helgen som kommer då?

Anonym sa...

GÖÖÖÖÖÖTEBORG!

Anonym sa...

Jag ska festa med min silikonbröstade underbara vän :)

Jobs sa...

Kul för dig Tomi att du är lycklig och verkar trivas. Har du en kompis med silikonbröst? det är väl en tjej hoppas jag.

I helgen är det 30-årsfest och sånt och angåebnde Göteborg åker jag gärna dit några dagar i sommar om det går. Sen kan du väl komma till Gotland ändå.

Jag trodde du (glenn) skulle komma förbi med min post i helgen, men eftersom du verkar glömt det gissar jag att Bubba haft fullt upp, vilket är helt ok.

Anonym sa...

Jag vet inte hur dina vänner ser ut som har silikonbröst, men denna är utan tvekan en väldigt vacker tjej :)