onsdag, november 01, 2006

Idag fortsatte kursen i samma stil som gårdagen. Vi satt och tittade på den tjocka läraren när han pratade om olika processer och andra viktiga saker. Sen fikade vi lite, sen fortsatte vi lyssna och sedan hade vi några grupparbeten. Cheferna skrattar och verkar må mysigt när de får äta bullar och dricka kaffe tillsammans på rasterna. Vi andra står lite för oss själva och småpratar om ingenting. Det är nog kul att vara chef.

Hösten, som är min favoritårstid var bara två veckor i år. Det är så typiskt mig att min favve-årstid bara varar i två veckor medan alla andra årstider pågår månad efter månad. Först var det sommar långt in i Oktober och vips så blev det vinter idag. Pissvinter. Har ni tänkt på att allt låter mysigare när man kopplar ihop det med ordet vinter. Vinterland, vinterparadis, vintersaga och vinterkräksjukan tex.

Resan hem blev ett litet helvete. Jag startade resan på Liljeholmen men det snöande så mycket så tvärbanan till Årstaberg var 20 minuter försenad. Årstaberg är en helt menlös ny pendeltågsstation mitt ute i ingenting. Det är bara broar och motorvägar och så en jävla pendeltågsstation. Och en blomaffär. Tur att det finns en blomaffär iallafall, det är ju prio ett vid en knutpunkt.
Väl framme vid Årstaberg så missade jag tåget med 20 sekunder. Nästa tåg kommer 1749 och jag skall då åka det i fyra stationer till Sundbyberg. Det borde ta 15 minuter. Klockan 2000 är jag hemma, efter att tåget har stått still 500 meter från Sundbyberg station i en och en halv timme.

Allt jag tidigare sagt om SL är lögn. De är inte kassa, de är inte klantiga och inte heller ett gäng sopor. De är Hitler. Ok, idag kom första snön och de kommer väl skylla på det. Hur vore det om de hade lite extra beredskap när första snön väntas komma. Idag satt 100 000 personer stilla i olika pendeltåg i 2 timmar pga att någon hade grävt av en värmekabel så att alla växlar frös. Sånt är inte ok. Vi har 22% arbetslösa i detta land och då skall inte 100 000 personer sitta stilla i olika tåg medan SL felsöker. Om jag bestämde skulle det sitta ett litet team av arbetslösa vid varje växel med facklor och värma växlarna hela vintern. Var tionde meter skulle det stå en arbetslös redo att rensa spåren från löv eller snö och på varenda buss, tåg eller tunnelbana skulle man ha ambullerande mat, dryck och kissvagnar så att folk iallafall slipper svälta ihjäl dränkta i sitt eget urin om man mot all förmodan inte får igång trafiken igen.
Istället för detta har SL prioriterat att skaffa en hel armé av extra spärrvakter som står i sina gula jackor vid varje station lite då och då och glatt frågar efter färdbevis. Det hade inte förvånat mig idag om dörrarna plötsligt öppnats och 20 guljackade SL-vakter stormat in och bötfällt alla för att deras färdbevis var äldre än en timme. Så jobbar SL, och det mina vänner, är inte ok.

Dagens Lunch - Ris och köttwok - 2 Aztekor av 5.

Dagens F-nylle - Kung Bore.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Gnäll gnäll gnäll! Var du hemma 20.00, suttit på ett skönt tåg utan att behöva tänka och känna stress.
Prova ge dig ut i trafiken en sådan dag.
Ett exempel ur det verkliga livet:
En resa mellan rålambshovsparken och Skogås påbörjades igår 17.30. Normalt sett tar denna tripp ca 30 min. Igår avslutades trippen 23.40.
Folk satt och bajsade på Essingeleden och var helt tokiga!
Lägg därtill stressen att hela tiden ora sig för att köra fast eller att bli påkörd.
Så egentligen kanske din resa var en resa i första klass & ditt gnäll kan betraktas som lyxproblem = )
Forza SL.

Anonym sa...

Dessutom missar du målet totalt när du skyller fallerande växlar på SL. Banverket, och ingen annan än Banverket, är ansvariga för räls, växlar, signaler och dylikt. Tänk på det nästa gång du gnäller loss.

Jobs sa...

Lund - Mina problem kommer alltid kännas viktigare för mig än dina problem. Jag vet att trafiken stod stilla längre, och det är också jävligt illa, men det är ändå mer synd om mig.
=)

pappersvändarn - Jo, det kanske är banverlets ansvar, men SL är ansvariga inför sina kunder och det är SL som tar betalt av mig och därför är det dem jag skyller på. Dessutom är de dåliga på att informera, vilket helt och hållet är deras eget fel.

Anonym sa...

Vad skulle du till skogås å göra?

Jens sa...

Gnäll gnäll gnäll! Vem är det mest synd om? Jag kan berätta att det inte är någon dans på rosor här borta heller. I morse när jag skulle promenera mina tio minuter till lektionssalen, var temperaturen nere på ruggiga 15 grader och jag var tvungen att ta på mig min munkjacka. När jag några timmar senare skulle knalla hem var det plötsligt solsken och 24 grader! Va i helvete? 9 graders skillnad på ett par timmar! Jag kom hem svettig och andfådd! Jag säger bara: Kung Bore, far åt skogen!

Jobs sa...

Det gör väl inget vilket väder det är hos dig. Du har ju din fula jävla hatt som skydd, mot både regn och sol.

Anonym sa...

Helt rätt, bara för att folk bajsar på essingeleden betyder det inte att pendeln ska stå still. Det är därför man SKA ta pendeln, för att den rullar och tar man bil så får man bajsa på essingeleden.
Sen tycker jag att om tåget står 500 m från station så kan de nog släppa ut folket.
SL är sämst! eller Connex är det som är sämst! + banverket också riktigt dåliga. Snöröjningen i Stockholm, sköts den fortfarande av Samhall?? För det är väldigt stort handikapp över hela verksamheten.

Anonym sa...

Helt rätt att stanna med tåget 500 meter från stationen. Sossarna har ju strategiskt under åren placerat ut folk på ledande positioner så det sitter ju en sosse i ledande ställning även i SL och Connex och banverket. Alla ska ju med. Står det still på essingeleden ska det stå still på järnvägen med. Rättvisa. Äntligen håller jag med dom om något. Själv lyckades jag knyckla mig in via bakvägar från kungens kurva till norrtull där jag parkerade bilen och knallade hem till solna.

Jens sa...

V A D Å F U L ? ! ? !

Anonym sa...

Vi höjer avgiften på allting istället så att inga vanliga knegare har råd att åka varken kommunalt eller bil så kan alla rika åka gräddfil.
På så vis håller man fotfolket hemma i sina sunkiga förorter där de efter en tid i fattigdom och elände börjar utöva självsanering på sig själva.
Detta leder till jobb då fler fängelser behöver byggas, fler människor spärras in i dessa nyproducerade fängelser & faller ur arbetslöshetsstatistiken & fler avlider, vi får bättre siffror.

Men vadå jag får ju mer i mitt lönekuvert-yeah right!

Jobs sa...

Helt rätt reinis, du har fattat vad som behövs.

Anonym sa...

Nu ser vi även till att "medelsvensonsporterna" segling, ridning samt golf betraktas som friskvård & därmed blir avdragsgill för företagen.
På så vis skapas ännu fler jobb för de starka slöddret som överlever förorten då de kan mocka skit och skrubba däck.

Jobs sa...

Haha, du är obetalbar. Jag trodde att jag var bitter, men jämfört med dig är jag en glad filur.