tisdag, oktober 31, 2006

Idag har jag inte varit på mitt jobb. Istället var jag på kurs, och där skall jag vara imorgon och på torsdag också. Kurser är sköna avbrott i vardagen och dessutom får man gratis lunch varje dag, vilket alltid är trevligt. Sen så är det alltid frukostfralla vid nio, kafferast vid halv elva med bullar och så en liten eftermiddagsfika vid tretiden där det serveras kakor och kaffe.

Den här kursen handlar om något som heter ITIL. Jag har inte riktigt fattat vad jag gör där, men det är iallafall en kurs om hur man organiserar IT-organisationen. Alla cheferna är där också på kurs med mig och jag tror inte de fattar heller. Denna kurs räknas som en mjuk kurs, vilket innebär att det är mest flum om projekt och organisationer till skillnad från hårda kurser som handlar om operativsystem eller nätverksprotokoll. Mjuka kurser är ofta bättre eftersom de ofta leds av söta små tjejer. Denna kurs leds tyvärr av en stor tjock skrattande gubbe. Mjuka kurser är ofta ganska innehållslösa, eftersom det inte finns så mycket att lära ut förutom klyschor och enkla tumregler. Därför fyller man upp tiden med menlösa grupparbeten och case-studies. Case-studies är grupparbeten där man låtsas att man bestämmer över ett litet företag som hamnat i klistret. Man skall sedan komma på lösningar tillsammans och casen är vinklade så att de enda lösningar som fungerar är de som kursledaren har bestämt.

Grupparbeten kan vara kul, men när alla ens chefer är med i gruppen så är det inte så roligt. De sitter där och berättar om sina flängda ideér och i vanliga fall hade man sagt rent ut vad man tänkte, att de är fulla av skit, men eftersom de är ens chefer så sitter man tyst och håller med i allt. Förnedrande.
Jag skulle vilja gå kurs i något nyttigt, en kurs i härskarteknik skulle inte vara fel tex. Hur gör man för att förnedra någon på ett möte, eller för att få någon att knipa käft? Vart kan man lära sig sånt?

Dagens Lunch - Gratis - 5 Aztekor av 5.

Dagens F-nylle - Självgode Richard "tänkarmössan" Norling.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kör en klassisk "Det är bra... MEN DET ÄR FEEEEEEEEEEEEEEL!" till chefen när de kommer med dumma idéer, det har jag lärt mig på en kompetens & utvecklingskurs, att inte säga nej utan man ska säga "Ja det låter bra, eller så gör vi såhär" :)

Anonym sa...

En annan variant kan vara att säga: det ligger någonting i det du säger men....
För övrigt är det ganska skönt att DIF alltid är med & styr & påverkar guldstriden. MAKT!
Skönt att se de små råttorna krypa på sina bara knän och mumla om proffissionalism, heder, Royal Leauge & annat för att det inte skall bli en läggmatch.
Minns när solna torskade med 5-0 då vi behövde Er hjälp.
Forza Elfsborg.

Anonym sa...

Gick själv på ITIL-kurs för 2v sen...min lärare var inte nån söt tjej utan en gammal krigsveteran från Royal Air Force :D

Anonym sa...

blog schmog minsann. du ringde häromdan - vafan ville du?

Anonym sa...

Om ITIL...och lite reklam om det...:

Jag håller själv ITIL Foundation kurser (3 dagars) och är ganska hemma i området. Mjuk kurs? Ja, det är riktigt - det handlar dock om användbara processer och rekommendationer, klara regler och roller, ärendehantering, Helpdesk, mätningar, osv - för en framgångsrik IT tjänsteleverans. Det har blivit mycket hajpat med ITIL och därmed har det dykt upp konsultfirmor som lever fett på dessa kurser. Konsulterna som håller kursen är yrkeskonsulter vilka har aldrig jobbat i en IT support eller drift organisation. Det gäller att vända sig till större, etablerade och seriösa företag som HP, IBM, etc för en bra kurs.