torsdag, oktober 19, 2006

Vissa av er kanske tror att jag inte gör någonting alls på jobbet. Ni kan inte ha mer fel. Idag till exempel, så råkade jag sänka hela nätverket i 10 minuter. Iallafall så är det vad alla tror.

Det var en vanlig dag och jag tog det lugnt och satt och kollade börskurserna. Jag har inga aktier, men det känns soft att sitta och jämföra lite kurser med varandra. Dessutom har jag oftast inget bättre för mig, så jag har skapat en låtsasportfölj på itaktier.se. Jag ligger -773000 på mitt låtsasbelopp på en miljon, men jag hoppas på en snar vändning.

På eftermiddagen var jag tvungen att logga in på en central programvaruserver och hämta några datafiler, men jag hade ingen behörighet till det. Så, jag gick iväg till en tjej som heter Katrin och hon gav mig behörighet. Jag loggade in och började ftp-a. Att flytta stora filer är rätt nice. Man drar igång en överföring, sen kan den ta typ 10 minuter utan att man behöver göra nånting, men det räknas ändå som att man jobbar. Iallafall tycker jag det.
Efter 20 minuter så slocknade överföringen och lite senare så slutade min aktiesida också fungera. Bingo! tänkte jag, nu kan man sitta och beklaga sig över att ingenting fungerar på det här stället. Adam skrek ut sitt missnöje, han höll visst på att scripta någonting som nu gick förlorat. Verkligen synd!

Min glädje blev dock kortvarig. Katrin kom springandes med 3 nätverkstekniker och min chef i släptåg. Hon frågade vad faan jag pysslar med? Innan jag hann svara frågade min chef vad som hänt och Katrin, "the snitch", skrek ut att hon släppt in mig på programvaruservern och nu hade den gått ner och inga program fungerade. Case closed, execute the motherfucker!
Jag försökte försvara mig men ingen verkade bry sig och snart var ryktet igång att jag hade klantat såpass att hela nätverket gått ner. Adam kom fram till mig, skakade på huvudet, och gick sedan tillbaka till sin plats med en djup suck.

Efter 10 minuter så fungerade allt igen och de hittade felet. Någon grej inne i servern hade gått sönder och det hade inget att göra med mig. Detta spriddes inte ut överhuvudtaget, vilket är ett jävla justitiemord som får Guantanama-basen att framstå som MyLittlePonyLand. Jag funderar på att ställa mig upp på nästa enhetsmöte, och berätta att det inte alls var jag som sänkte nätverket, men jag vet inte om det tjänar någonting till.

Dagens lunch - Bluesburgare med pommes och bluesbearnese - 4 Aztekor av 5. Jag tyckte att jag kunde äta detta eftersom jag ändå tänkte träna idag. Sen sket jag i att träna.

Dagens F-nyllen - Hela mitt jobb.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Adam är ändå rätt skön, ibland behövs inga ord.

Anonym sa...

Två dagar i rad som du gör bort dig sen om du verkligen gjorde bort i torsdags spelar ju ingen roll utan det handlar ju om vad alla andra tror :)

Förresten så var det en riktig bajskorv att snubbla i trappan när man försöker vara häftig och ta 3 trappor i taget! Jag hade skrattat gott på t-banan åt dig när tåget åker och du legat i trappan och kramat benet.

Dyxelogisk sa...

Jag vet att du jobbar.... med att bli sparkad

Jobs sa...

You wish