onsdag, oktober 25, 2006

Hösten är här. Depressionerna sprider sig i samma takt som dagisförkylningarna på jobbet. Alla går runt bleka, snuviga och småfeta, muttrandes att de hatar hösten och att man kanske skulle flytta till Spanien halva året. Detta är min tid. Plötsligt så håller alla med mig när jag sitter och raljerar över att livet är skit och att vi jobbar i ett av Sveriges menlösaste organisationer. Mörkret hopar sig över deras små ynkliga själar och de kommer krypandes till den härligt negativa sida som stavas självömkan och bitterhet. De hade varit välkomna om jag inte visste att de skulle återvända till sina äckligt glada världar av spelad lycka så fort solen sprider sina första strålar någon gång i April. Medgångsneggon!!

Jag hade lönesamtal idag och det var intressant. På lönesamtal så sitter man och pratar med sin chef för första gången på året och diskuterar hur man skött sig sen sist. Min chef har 43 personer under sig och vet alltså knappt vad jag heter, än mindre vad jag gör. På det sättet så blir lönesamtalet mest ett trevande samtal om ingenting, lite som när man råkar hamna bredvid någons avlägsna syssling på ett bröllop och tvingas prata med den om saker man skiter fullständigt i. Jaha, du har byggt en villa i Jämtland till dig och din familj - Hur är det med elnätet däruppe egentligen - Skandallöst att ni inte får el - Joråsåatt, själv trummar man på nere i fjollträsk sörru - Köpte en cykel i veckan - Varför kan du inte bara hålla käften och låta maten tysta mun.

Det märkligaste med lönesamtal hos oss är att vi inte får prata lön. Istället gör vi en utvärdering efter en mall där ord som effektivitet, kamratskap, ledarförmåga och affärsnytta skall vara styrande. Sedan finns det beskrivningar för hur man skall vara för att få Icke Godkänt, Godkänt eller Väl Godkänt i varje kategori. Meningen är att man skall komma överens om ett betyg och eftersom cheferna inte vet ett skit om oss, så handlar det mest om vem som är vältaligast eller ljuger bäst. Sedan förhandlar chefen och facket om mig och min lön och i december någongång så får jag reda på vad det blev. Jag fick väl godkänt i nästan alla kategorier, vilket känns bra. Verkligen kul att chefen uppskattar det man gör!

Dagens lunch - Dagens GI-rätt - Tokdeffen är igång. 3 Aztekor av 5.

Dagens F-nyllen - Facket. Fuck it.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha så detta är ditt sanna jag!
Det är här i smyg bakom tangentbordet du sitter & mopsar upp dig. I morgon är det du jag & dildon "Lelle" som har en ny löneförhandling!

Jobs sa...

Moget. Vi försöker hålla en viss nivå härinne va? Det finns faktiskt små små barn som läser detta.

Jens sa...

Jag har två tips för att göra lönesamtalet lite mer underhållande. Jag kallar dom "Jag har någonting viktigt att berätta" eftersom det är frasen man använder innan man yttrar mina tips. Om du vill stila kan du lägga till "Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här" och sedan göra en konstpaus. Då har man ALLTID personens fulla uppmärksamhet och personen kommer så småningom be och tjata tills du berättar. Låt din chef be om det, gör sedan en ny konstpaus, titta han i ögonen och säg sedan på ett lugnt, kontrollerat och förtroendeingivande sätt något av följande:

Jag har varit på Mars och pratat med Gud... tre gånger.

Eller

Du vet förra måndan när jag var hemma från jobbet. Jag åkte hem till dig och hade sex med din fru... tre gånger.

Detta, lille jobs, går lika bra att använda vid släktträffar och liknande.

Anonym sa...

Oj jag glömde det allra viktigaste! Glöm ej att ta med diciplinhuvan och ditt foto på Dembos skinnsoffa! Ha ha ha