torsdag, maj 24, 2007

The dentist

Igår var jag hos tandläkaren och lagade min tand. Det visade sig att det var en gammal lagning som gått sönder. Det var till och med samma lagning som jag gjorde för 4 månader sen hos samma jävla tandläkarsopa. - Jodå, den har gått upp, sa han glatt och började sedan berätta om vilka olika alternativ jag hade. Plastlagning kostar 1100 kr, Plast- och porslinlagning kostar 1900 kr och en hel porslinlagning kostar 3900 kr. En märklig grej är att plast- och porslinlagningen är så dyr, det innebär nämligen samma som plastlagningen fast man ploppar ner en liten porslinsbit bland all plast. Jag fick se den lilla pyttebiten i porslin och har väldigt svårt att se att den skulle kosta 800 kr att tillverka. Nästa gång skall jag slå sönder vårt toalettlock hemma och ta med mig en liten bit därifrån istället. I och för sig är det locket nog av plast, men det ser lite ut som porslin ibland. Jag menade att det borde finnas nån garanti, jag pröjsade ju nyss 1900 kr för samma lagning, men så var inte fallet.

Eftersom jag hade bråttom därifrån så lagade han min tand utan bedövning. Jag har ändå aldrig gillat den där grejjen med att gå runt dreglande och lam i halva ansiktet efter en bedövning. Istället för dregel och lamt nylle så gör det ju jävligt ont att laga en tand utan bedövning. Extra ont gör det när sköterskan är en jävla nystartsjobbare som med båda händerna fläker upp hela munnen på en så att tandläkaren skall komma åt bättre. Sen när man ligger där förnedrad och i outhärdliga smärtor så börjar de gnälla om att jag inte håller tungan still. Gång på gång så säger de åt mig att hålla stilla tungan. Vafan tror de, de har tryckt in en borr, en spegel, en sugslang och sen 3-4 händer i käften på mig och så tror de att jag skall kunna hålla still tungan. Cepen, jag skall faan kämpa emot.

20 minuter senare var det hela klart och nu kan jag äta mat snabbare igen. Det känns bra.

5 kommentarer:

Jens sa...

Tung upplevelse, kompis. Jag känner för dig. Inte sympati eller nåt sånt utan... äh, vem försöker jag lura. Jag känner inte ett skit. Det är bara sånt trams man säger. Du vet att du förtjänade den här upplevelsen. Du vet att det här är bara början på motgångarna. Vaffaan, du har ju redan erkänt det i en tidigare blogg. Men, det va inte riktigt det jag ville säga. Min fråga är: Berättade du din teori för tandläkaren om att emaljen kan spricka om man hastigt utsätter den för både varmt och kallt? Och isåfall vad sa han då? Det skulle vara intressant att höra vad ett proffs har att säga om saken. Visserligen lät det på dig som att han var bedragare, men men.

För övrigt: Tips om du har tråkigt. Du vet den där historien om Reinfeldt och vattenpistolmicken. SVT spelar in nytt program som heter ballar av stål. Förlagan till den heter Balls of Steel och produceras av bbc eller nåt liknande. Där blandar man och ger, men det finns en grej som är cp kul. Därför vill jag att du gör så här. In på youtube och sök på "Militant black guy". Har du tid över, kolla oxå in "annoying devil".

Btw, är ballongerna i högerhörnet bara en provokation mot lilltroll? Var ligger romantiken i det?

Ses

Anonym sa...

Tandläkare är värre en bilmekaniker, för till bilmekaniker kan man iallafall betala svart!

Jobs sa...

En annan jobbig grej med tandläkare är att man inte har en aning om de berätar sanningen. De kan ju lätt bar5a säga att, - ja jävlar, detta kommer jag behöva laga, det kommer kosta som faan. Vad skall man göra åt det, man kan ju inte direkt gå och fråga nån annan om råd, det är bara tandläkare som kan tänder, och därmed kan de laga hur friska tänder som helst. Det är ett otyg helt enkelt.

Anonym sa...

Harkel harkel...

En gång sålde jag min bil till en person via en annons. Det va en utställnings folkvagn, söt som socker. Det va svårt och lämna den.

Några månader senare skulle jag till tandläkaren. När jag låg där med uppspärrad käft full av redskap säger människan: "Det va ju dig jag köpte folkan av! Första helgen skulle vi åka till Göteborg med den. Då brakar den ihop på vägen mitt i skogen. Vi fick sova hos några snälla människor som råkade köra förbi oss där vi stod med rykande bil. Vi hade ett helvete. Det kostade mer att laga bilen än vad jag gav för den. Tänkte bara att du ville veta det"

Vad fan svarar man på det från tandläkarstolen?? Tur att jag har några tänder kvar alls....

Borr Borr.....

Anonym sa...

Ps: Killar och tandläkare har aldrig gått ihop. Här snackar vi en lagning....

...Men hallååååååååååååååååååååå!!!!!

Själv tog jag bort alla 4 visdomständerna samtidigt!!! Vilket tandläkare aldrig gör i vanliga fall.

Samtliga huggtänder växte vågrätt långt ner under tandköttet. Tänderna va inte ens uppe!! Det va bara att skära skära tandkött.

Jag åt mat med sugrör i 2 veckor efteråt. Så kom inte o snacka om en liten lagning utan bedövning va....

Kurr kurr / Lillis the queen